Lees de eerste post voor meer uitleg.

11 april 2006

Vóór je begint te promoten...

OK, 't is misschien wat laat, maar eerlijk is eerlijk: een populaire website moet van in de startblokken de juiste kansen krijgen. Vergelijk het met baby's: kindjes die geboren worden met een IQ waarbij het getal NA de komma van wezenlijk belang is zullen het zelden tot nooit tot eerste minister of president schoppen (Amerika laat ik hierbij wijselijk buiten beschouwing).

Een goede site moet dus aan een aantal startvoorwaarden voldoen voor meer slaagkansen. Enkele tips op een rijtje:
  • Kies een goede naam voor je startpagina! Lijkt logisch, maar een beetje denkwerk is hierbij zeker niet overbodig. Hoewel de titel van dit blog misschien om op te schieten is (het ziet eruit als ordinaire reclame) is er wél over nagedacht.
    Ten eerste: wie weleens linklijstjes grondig heeft bekeken zal kunnen bevestigen dat die vaak alfabetisch geordend zijn. 'Zever In Pakskes' had een waardig alternatief voor de huidige titel van dit blog kunnen zijn, ware het niet dat de link steeds aan het staartje van zo'n lijst zou bengelen. Grote kans dus dat een hoop potentiële bezoekers reeds gevonden hebben wat ze zochten nog voor ze jouw link ontdekken. 'Blog Promotie voor Niks' mag dan een stomme titel zijn, hij begint met de B en zal dus regelmatig ergens bovenaan een linklijstje prijken. A had nog beter geweest, maar ik kon niets deftig vinden...
  • Bovendien (en dat zou er aan mankeren) dekt de vlag de lading. Denk aan je publiek: misschien zou je meer succes hebben moest je blog of site 'All That Sex' noemen, eens op je site zouden je bezoekers je al snel doorhebben - én op het kruisje bovenaan klikkken. Geef ze eens ongelijk.
    Trouwens, het beste publiek is nog steeds dát publiek dat geïnteresseerd is in het onderwerp van je blog.
  • Gratis of betaalde webruimte? Als je het echt meent én er geld tegenaan wil smijten (voor bedrijven een must) kies je best voor een eigen adres type 'www.mijnnaam.com', inclusief faciliteiten zoals GEEN verplichte reclame en onbeperkte bandruimte. Veel directories en startpagina's vermelden expliciet dat gratis gehoste sites extra kritisch bekeken worden, enkel en alleen omdat de praktijk hen leert dat veel van die sites na een tijdje niet meer up-to-date zijn. Bovendien: wie wil er nu een adres als 'www.gratisprovider/freewebspace/jouwnaam.com??? Klinkt wel héél onprofessioneel, toch?
  • (En wat dat laatste betreft: lang leve mijn gratis adres van Blogger - perfectie is niet van deze wereld, en promoveren naar betaald en beter kan later nog altijd. Past wel een beetje bij het opzet van dit blog trouwens).